Seneste nyheder

Få hjælp til svære samtaler med privat sygepleje

En privat sygeplejerske kan løse op for de svære samtaler i familien, når sygdom eller død banker på.

Langvarig sygdom og død gør det lige pludselig så meget vigtigere, at man er åben overfor hinanden. For der er måske ikke så meget længere tid til at sige alt det man gerne ville have sagt. Og så har man måske en smerte over aldrig at have prøvet, når man dør. Eller man står tilbage som pårørende med en følelse af, hvad der kunne være blevet.

Men i mange familier har man svært ved at tage de svære samtaler. Det kan være på grund af stædighed eller stolthed. Men det kan også være fordi man i kærlighedens navn ikke ønsker at såre sine nærmeste. Her kan en tredjepart løse op. Privat Sygeplejerske ApS privat sygeplejersker kan mægle, fordi de kender til problemerne for både patient og pårørende.

”Jeg bliver som privat sygeplejerske ofte tovholder for de svære samtaler. Jeg kommer også til at snakke med deres børn, ægtefæller og andre nære pårørende,” siger Mai Jørgensen. Hun er privat sygeplejerske hos Privat Sygeplejerske ApS og tager sig bl.a. af ældre palliative patienter. Tidligere har hun arbejdet i 7 år som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet. 

Samtaler om medicin og plejehjem

Det kan f.eks. være svært at tale for patienten at tale om, hvis denne ikke mere vil tage sin medicin. Det kan også være, at de pårørende ikke kan klare pasningen mere og overvejer, at patienten skal på plejehjem.

”Jeg kan få dem til at tale om det, fordi jeg som tredjepart kan spørge ind til, hvad patienten og de pårørende vil og hvorfor,” siger Mai Jørgensen.

 

Hun havde for eksempel en patient, der ikke ville have mere medicin. Men hun havde ikke sagt det til pårørende. Her skabte dialogen en større forståelse fra de pårørendes side. 

Når døden banker på

Det er Mai Jørgensens oplevelse, at mange pårørende sætter pris på det fortrolige rum, som hun som privat sygeplejerske kan skabe.

Hun havde f.eks. en patient, der lå for døden. Hans børn, der boede i længere væk, boede der den sidste tid. Her var hun mediator for, at familien kom til at snakke om livet og døden på en anden måde.

”Vi talte også om de pårørendes eget liv. Det tror jeg mange pårørende er glade for, fordi det hjælper dem at tale om, hvordan de har det i denne situation,” siger Mai Jørgensen. Hun konkluderer:  ”Sygepleje er lige så meget omsorg og kommunikation som smertelindring.” 

Vi benytter cookies til at forbedre din oplevelse på vores website. Ved at benytte dette website, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere